Slutredovisning
I det här forskningsprojektet har vi undersökt hur mellanstadiebarn uppfattar det första betyget i skolämnet Idrott och hälsa, samt hur betyg samspelar med barns kroppsuppfattning och motivation till Idrott och hälsa i skolan. Projektet bygger på longitudinell design, där vi låtit drygt 500 barn besvara enkäter vid tre olika tillfällen i årskurs 6 (i början, mitten och i slutet av sexan). Det återstår att analysera effekterna av betyg för barns kroppsuppfattning och motivation över dessa tre mätpunkter. I en publicerad delstudie, som bygger på det första mättillfället, undersökte vi hur vanligt det är att barn skolkar från Idrott och hälsa i skolan och hur skolk hänger samman med barns kroppsuppfattning. Närmare trettio procent av barnen uppgav att de hade skolkat åtminstone vid något tillfälle den senaste terminen. Ett särskilt starkt samband fanns mellan att skolka och så kallad social kroppsångest, vilket innebär att känna oro och ångest i situationer då det känns som att andra bedömer ens kropp. De som skolkade rapporterade också i högre utsträckning amotivation till Idrott och hälsa i skolan, vilket bland annat innebär att de tenderar att uppleva idrotten i skolan som mindre meningsfull och begriplig. Studien bidrar med en vidare förståelse för hur barns inställning till den egna kroppen kan påverka närvaro och upplevelser av Idrott och hälsa i skolan. En väg framåt är att stärka ungas känsla för kroppens förmåga i ett bredare perspektiv, bortom fysisk prestation.
Publikationer
Artiklar i referee-granskade tidskrifter: Lunde, C., Reinholdsson, T., & Skoog, T. (2023). Unexcused absence from physical education in elementary school. On the role of autonomous motivation and body image factors. Body Image, 45, 229-237.
Övriga vetenskapliga publikationer: Gustafsson, A., & Larsson, J. (2022). The relationships between motivation, body image, and the first grade in physical education. Master thesis [Clinical psychologist programme]. Department of Psychology, University of Gothenburg. Supervised by the main applicant.