Skip to main content

Flickors deltagande i idrott och dess potential för inkludering

Slutredovisning

Forskning pekar på systematiska skillnader i idrottsdeltagande mellan pojkar och flickor. Mot denna bakgrund riktar vi med projektet uppmärksamhet mot villkoren för flickors idrottande. I studien undersöks en verksamhet riktad mot flickor i åldrarna 6-19 år, som bedrivs i ett område präglat av socioekonomisk utsatthet. Verksamhetens fokus är att bidra till inkludering och jämställdhet genom att göra det möjligt för flickor att delta i idrott. Vilka utmaningar ser ledare och företrädare att verksamheten är ett svar på? Vad är det som deltagarna förväntas tillägna sig genom deltagande i idrott? Vilka innebörder ges åt inkludering och jämställdhet, i idrott och samhälle? Hur bedrivs själva arbetet med att bidra till inkludering och jämställdhet? Hur beskriver deltagarna sitt deltagande, med avseende på inkludering och jämställdhet?



Studien är kvalitativ och genomförs genom observationer och intervjuer med ledare och företrädare för verksamheten samt deltagare. Studien har en konstruktionistisk ansats, med fokus på hur utmaningar i samhället skapas och hur inkludering och jämställdhet framställs som svar på dessa.



Projektet bidrar med kunskap om dels villkor för flickors deltagande i idrott och flickors upplevelser av deltagande, och dels idrottens organisationsformer och möjligheter att bedriva arbete för samhällsnyttiga ändamål. Kunskapen är användbar för både idrottens och andra organisationers arbete med inkludering och jämställdhet.

Publikationer

Monografier: Dahlstedt, Magnus & Ekholm, David (red.) (2021) Idrottens kraft? Ungas livsvillkor och ojämlikhetens problem i en segregerad stad, Lund: Studentlitteratur.