Skip to main content

A way forward? Using narrative pedagogy to prevent abusive behaviour towards young referees.

Slutredovisning

Studien bygger på narrativ pedagogik för att skapa medvetenhet och förändring av emotionella övergrepp mot unga domare. Emotionella övergrepp mot unga domare är ett allvarligt hinder vid rekrytering av matchfunktionärer inom idrotten. Detta projekt undersöker potentialen hos en narrativ pedagogisk intervention för att skapa kunskap och möjliggöra nya initiativ till förändring av emotionella övergrepp mot unga domare. Det övergripande syftet med detta forskningsprojekt är att bidra med ny kunskap om hur man kan förebygga emotionella övergrepp mot unga domare i en tävlingsinriktad lagidrottsmiljö.



Data har samlats in med hjälp av mixade metoder, där resultaten baseras på en intervention genomförd med 13 barn- och ungdomstränare i innebandy och fotboll. Interventionen omfattade fokusgruppintervjuer med tränare, narrativa berättelser baserade på vetenskapliga data från unga domares upplevelser av emotionella övergrepp, samt digitala dagböcker där tränare reflekterade över interaktioner med unga domare vid tre av lagets matcher.

Resultaten visar att interventionen bidrog till ökad medvetenhet bland tränare om problematiken med negativa beteenden mot unga domare inom lagidrott. De narrativa berättelserna var av särskild betydelse för att tränarna skulle få ökad medvetenhet om problemen, få kunskap om effekterna av negativa beteenden mot unga domare, samt känna empati för domare som drabbas av emotionella övergrepp.